Jak umówić spotkanie na zimno??? Przykłady, które zwalczają obiekcje klienta
Umawianie spotkań - jak prowadzić rozmowę i pracować na obiekcjach klienta
Artykuł oparty o sprzedaż usług w sektorze B2B
Artykuł oparty o sprzedaż usług w sektorze B2B
Skuteczne pozyskiwanie klientów,
umawianie spotkań przez telefon wydaje
się nielada wyzwaniem – jak w soczewce skupia wszystkie umiejętności handlowca.
W ciągu kilku minut, nie mając możliwości bezpośredniej obserwacji reakcji
drugiej strony, pracując tylko swoim
głosem i słowem – trzeba sprawić, aby osoba po drugiej stronie zobaczyła/usłyszała
w nas doradcę, kogoś, kto dzięki swojej wiedzy i temu co oferuj, rzeczywiście
przynosi konkretną wartość. Jak sprawić,
aby osoba po drugiej stronie odczuła, że
spotkanie z nami będzie dla niej osobiście korzystne?
To wyzwanie dla najlepszych! Ale
nie dlatego, że wymaga wyjątkowego daru, czy talentu. Wystarczy świadomość i
przestrzeganie kilku podstawowych zasad, a przede wszystkim KONSEKWENCJA I
PRAKTYKA w ich stosowaniu J
Każdy z nas jest klientem w dziesiątkach różnych
sytuacji – każdy z nas odbiera telefony od osób, które chcą nam przedstawić
jakąś ofertę, wyjść naprzeciw naszym potrzebom, zaproponować skorzystanie z
usług, zaprosić do skorzystania z promocji…itd.
Czasem z taką osobą rozmawiamy i
korzystamy z jej propozycji – a czasem rzucamy słuchawką…. Dlaczego? Co
sprawia, że ktoś nas zainteresuje, albo wzbudzi naszą irytację?
LUBIMY
|
NIE LUBIMY
|
Kiedy się nas słucha i wchodzi z nami w
interakcje
Pytania o nasze potrzeby
Gdy ktoś mówi wolno i wyraźnie
Szanuje nasz czas i pyta, czy teraz możemy rozmawiać
Spersonalizowane oferty
Kiedy ktoś się uśmiecha i nie jest spięty
Konkrety
Kulturę osobistą
Przyjazny ton głosu i poziom rozmowy
|
Klepania formułek
Czytania z kartki
Wywierania presji
Nieodpowiadania na pytania
Nieznajomości szczegółów oferty
Nieinformowania o wszystkich warunkach
Oczerniania konkurencji
Niedawania czasu na zastanowienie się
Kiedy nie pozwala nam się dojść do głosu
Natarczywości i sprzedaży na siłę
Agresji
Haczyków i manipulacji
|
Z tego wynikają proste wskazówki
dla nas , jako handlowców:
1. Traktuj
klienta indywidulnie , z zainteresowaniem i szacunkiem – jak konkretną, żywą
osobę, a nie jak przedstawiciela instytucji, którą reprezentuje
2. Słuchaj,
bądź w kontakcie
3. Przygotuj
się do rozmowy i przede wszystkim – znaj produkt, rozwiązanie które
reprezentujesz i jego atuty
4. Traktuj
siebie z szacunkiem, bądź dla klienta partnerem. Pamiętaj, że dajesz klientowi szanse na coś naprawdę fajnego i korzystnego,
zarówno dla niego samego i jego firmy.
Na tej transakcji skorzystacie oboje.
5. „Handlowanie
to gra” – podejdź do niej z pewnym luzem i dystansem, używaj poczucia humoru!
JAK OMINĄĆ RECEPCJĘ
1. Poszukaj
na portalach typu Linkedin, osób odpowiedzialnych w danej
firmie za obszar świadczeń pracowniczych, benefitów, wynagrodzeń, ZFSS,
etc. Jeśli podasz nazwisko konkretnej
osoby – na 90% zostaniesz połączony
2. Jeśli
recepcja pyta „ w jakiej sprawie” a
twoje przedstawienie się skutkuje hasłem „proszę przesłać ofertę”, spróbuj
dodzwonić się do jakiegokolwiek innego działu (księgowość, dział handlowy) i
tam poprosić o przekierowanie do właściwej osoby (telefony do działu handlowego
są często na stronie, z księgowością też zwykle łączą bez problemu
3. Na
sierotkę: „Proszę mi pomóc, jak mam się przebić do tej osoby? Bardzo mi zależy,
Państwa firma jest oczkiem w głowie mojego szefa…..”
OBIEKCJE KLIENTA
Obiekcją nazywam negatywne reakcje klientów związane nie z
ofertą, ale z tym, że w ogóle ktoś do nich dzwoni i chce
„porozmawiać o ofercie”. Trzeba je po prostu ominąć.
1. Nie
mam budżetu
·
Rozumiem, a co poza ceną jest dla Pani ważne w
takim rozwiązaniu?
·
Dajemy Pani narzędzie, coś co pozwoli pracownikom
poczuć, że mimo trudnej sytuacji firma o nich dba. A dla Państwa możemy tak ustawić tą usługę,
aby zminimalizować koszty.
Ew. Nawet jeśli firma nie może dofinansować ........ –
to koszt dla jednego pracownika, gdy z programu korzysta firma, jest
nieporównywalnie niższy niż normalnie na rynku.
·
Kolejny budżet za 6 m-cy? To doskonale. Jeśli rozpoczniemy
rozmowy teraz, będziemy mieć dość czasu, aby na spokojnie dobrać i wdrożyć
najlepsze dla Państwa rozwiązanie.
2. Pracownicy
nie są zainteresowani
·
A jakimi usługami w takim pakiecie Pani byłaby
zainteresowana?
·
Państwa pracownicy dzwonią do nas na infolinię
pytając o możliwość zakupu ......... – stąd mój kontakt do Pani. Tu uwaga –
trzeba to zrobić miękko, aby klient nie poczuł, że zarzucamy mu kłamstwo.
·
To ja chętnie przybliżę im nasze
rozwiązanie. Proszę powiedzieć, jak mogę
to zrobić najwygodniej dla Pani? U
naszego klienta bardzo dobrze sprawdził
się punkt informacyjny przy recepcji ….
3. Proszę
przesłać ofertę
·
Nie mam standardowej oferty.
·
Mogę Pani przesłać standardową ofertę, ale ona
nie będzie Państwu przydatna.
Tu warto zastosować porównanie:
Proszę sobie wyobrazić, że kupuje Pani samochód. Czy
wystarczy Pani do podjęcia decyzji
folder reklamowy i opis parametrów? Czy wolałaby Pani usiąść za kierownicą,
skorzystać z jazdy próbnej, sprawdzić, w którym aucie jest Pani wygodniej, a
które pewniej się prowadzi? Zależy mi,
aby miała Pani możliwość dobrze przyjrzeć się naszemu rozwiązaniu i wybrać
model, który naprawdę Pani odpowiada – dlatego warto się spotkać.
Gdy z rozmowy wyniknęło, że klientka wkrótce bierze ślub:
To tak, jakby Pani zadzwoniła do salonu sukien
ślubnych i powiedziała „proszę mi przesłać suknię ślubną”, a ja bez zebrania
informacji jakiej sukni Pani oczekuje, na jaki rozmiar itd., wysłałbym Pani - ot taką standardową, co najczęściej klientki
kupują. No i co by Pani z taką suknią
zrobiła ?– przecież ona by się do niczego nie nadawała. J
·
Poproś recepcjonistkę o pomoc w przebiciu się
dalej – ale najpierw potraktuj ją jak potencjalnego klienta i znajdź ważną dla
niej korzyść
·
Mamy bardzo wiele wariantów współpracy. Z
doświadczenia wiem, że dużo szybciej
dochodzimy do tego, które rozwiązanie jest właściwe, jeśli omawiamy te
szczegóły na spotkaniu. Łatwiej przez to przejść, gdy można razem spojrzeć na
tabele i zestawienia, które musiałbym Pani przesłać.
·
Zamiast oferty prześlę Pani coś ciekawszego –
link do filmu na Youtube, który pokazuje jak to u nas działa.
4. Już
mamy – dziękujemy.
·
To świetnie. Wiedzą państwo na czym ta usługa
polega – będziemy od razu mogli przejść do rozmowy o konkretach.
·
A co Państwo mają w ramach tej usługi? A co
jeszcze będzie dla Państwa interesujące? Co by Państwo chcieli zmienić?
·
A co by musiała mieć taka usługa, abyście Państwo
rozważali zmianę dostawcy?
·
A Pani z
jakich usług najczęściej korzysta w ramach ....?
Pamiętaj – raczej nie zgaduj, co dla danego klienta będzie korzyścią .
Zapytaj:
Czego Państwo oczekujecie od
takiej usługi?
Co jest dla Państwa szczególnie
ważne? Co jeszcze?
A Pani / Pan z jakiej usługi
korzysta najczęściej/ A z jakiej chciałaby Pani skorzystać jeśli będzie taka
możliwość?
Jeśli nie korzysta to dlaczego?
Co by musiało się wydarzyć / być w
pakiecie, aby chciała Pani skorzystać?
A co by Pani powiedziała na
możliwość korzystania z….?
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń